Lancering The Substitute

Op veler verzoek:) Hieronder kun je de Master Talks van de lancering terugzien. Wij zijn trots dat er al zoveel kennis wordt gedeeld.

Veel kijkplezier!

M&M

 

Enkele reacties uit de chat:

  • From Niccy Kol : Mooi echt verhaal – met ups- en downs (Yumeko) 
  • From Klaske Postma | VanHier : Gispen: erg concrete voorbeelden. Als biocirculair ontwerper kunnen we een mooie combi maken met hergebruikte meubels 
  • From Jantien Broere : Presentatie van Gispen Rob Lotstra is zeker een aanrader. Mooie benadering, goede inspirerende sessie over hoe je duurzame projecten kunt uitvoeren 
  • From HMPLB – : BlueMovement -> Leuke, duidelijke presentatie. Had aanvankelijk een vraag maar die werd tijdens de presentatie al beantwoord. 🙂 

 

De feiten van Milieu Centraal – Mariska Joustra

Een abonnementsmodel in de markt zetten – Patrick Hypscher – Blue Movement

Perfect | Imperfect – Rob Lotstra – Gispen

Van Start-up naar Scale-up – Rob van den Dool – Yumeko

De SUB methode – Marieke Kamphuis – The Substitute

De Kans voor 2de hands – Machteld Rijnten – The Substitute

Sprekers ‘Master Talks’

Feiten en fabels over de interieur- en verbouwsector

Mariska Joustra  Milieu Centraal

Mariska, expert bij Milieu Centraal trapt de plenaire sessie af. Zij legt de feiten over de interieursector op tafel die aanleiding zijn voor het ontstaan van The Substitute.

 

Mariska Joustra (1974) rolde na de HEAO spontaan het communicatievak in en werkte o.a. jaren voor de meest duurzame vloeren producent (naast ongelakt hout) in Krommenie. Hierna maakte ze de overstap naar not-for-profit bij stichting C-creators, die zich inzet voor een circulaire bouwindustrie in de metropoolregio Amsterdam. Inmiddels komt haar strategische communicatiekennis samen bij Milieu Centraal, waar ze als communicatieadviseur werkt op de thema’s afval, verpakkingen en de circulaire economie. 

 

Milieu Centraal is het kenniscentrum voor duurzaam leven en geeft consumenten praktische tips en adviezen voor een volgende stap. Milieu Centraal biedt consumenten een handelingsperspectief, door ze te inspireren, motiveren en in staat te stellen om duurzame keuzes te maken.

Van Start-up naar Scale-up

Rob van den Dool  Yumeko

Rob is een zeer ervaren ondernemer en al ruim 10 jaar social entrepreneur. Hij was ook 15 jaar actief als medeoprichter/bestuurslid van het snelgroeiende War Child. Met zijn bedrijf Yumeko bewandelt hij de schone en eerlijke route bij het maken van beddengoed en badgoed. Nu is van Start-up naar Scale-up groeien al best een uitdaging, laat staan als je ook nog een duurzame verandering wilt doorvoeren in de ‘keten’.
Als jij duurzaam wilt groeien, kom dan luisteren naar de learnings van deze bevlogen man.

 

Rob van den Dool (1965) heeft internationaal recht gestudeerd aan de UvA. Na zijn studie is hij gaan werken bij een multinational en later als consultant. Maar al snel begon het ondernemersbloed te stromen en startte hij een crossmedia reclamebureau. Daarnaast is hij medeoprichter en oud-bestuurslid van War Child (1995). In 2010 heeft hij samen met Stephan Zeijlemaker de sociale onderneming Yumeko opgericht.

 

Yumeko: De wereld moet veranderen en verduurzamen. Dat doet Yumeko door de wereld van het slapen en de wereld van de slapers te verbeteren. Change the world sleeping – noemen ze dat. Heerlijk slapen én ontwaken met het zachtste beddengoed en badgoed van de hoogste kwaliteit, gemaakt met de hoogst mogelijke aandacht voor milieu, mens en dier.

Perfect Imperfect. Maximaal hergebruik & esthetische kwaliteit

Rob Lotstra  Gispen

Bij het (her)inrichten van gebouwen stellen opdrachtgevers steeds vaker als doel zo weinig mogelijk afval te creëren. En dus ook zo veel als mogelijk aanwezig meubilair te hergebruiken. Apart van functionele eisen en normeringen kan dit een esthetische uitdaging zijn voor interieurarchitecten en inrichters. Vooral wanneer blijkt dat bij de oorspronkelijke keuze voor interieurconcept of huisstijl maximaal hergebruik nog geen duidelijke eis was en veel meubilair uiteindelijk ongeschikt wordt bevonden.

Hoe zou het zijn wanneer optimaal hergebruik de basis zou zijn van het interieurontwerp? Zouden wij dan andere designkeuzes maken? Is het mogelijk om met ”andere ogen” te kijken en zo een heel nieuw esthetisch kader en concept te creëren?

 

Rob Lotstra is Sr. ontwerper bij Gispen. In die rol is hij betrokken bij meerdere projecten in de kantooromgeving, onderwijs en de zorg waarin optimaal hergebruik een belangrijke vraag is. Hij pleit voor een meer integrale aanpak bij hergebruik en circulair inrichten; Co-creatie waarbij opdrachtgever, interieurarchitect en inrichter in een vroeger stadium doelen, kansen, vormgeving en realisatie op elkaar afstemmen.

 

Gispen staat voor duurzaam en inspirerend design voor uw werk-, zorg- of leeromgeving. Bij Gispen creëren we omgevingen die een positieve invloed hebben op mensen. Innovatief ontwerpen en produceren, slim (her)gebruiken en waardebehoud zijn belangrijke uitgangspunten voor ons. Dat doen we al meer dan 100 jaar.

Een abonnements-dienst in de markt zetten, wat kom je tegen?

Patrick Hypscher  BlueMovement

Patrick is de bevlogen co-founder van BlueMovement, waarmee hij daadwerkelijk een circulair lease concept heeft gerealiseerd: je huurt bij BlueMovement huishoudelijke apparatuur van Bosch tegen een laag maandbedrag. Welke stappen ze zetten om van een lineair naar circulair model te groeien en wat je daarbij tegenkomt gaat hij in 15 minuten met je delen.

 

Patrick slaat bruggen tussen technologie, business en leiderschap. Hij bouwde een ‘As a Service’ dienst en deed veel ervaring op in de start-up scene. Bij BlueMovement is Patrick verantwoordelijk voor alles wat komt kijken bij het neerzetten en laten groeien van het leaseconcept. Patrick is ook zeer bevlogen over de circulaire economie en interviewt duurzame ondernemers voor zijn podcast serie Circularity.fm: De podcast over het begrijpen, bouwen en managen van circulaire bedrijfsmodellen.

 

Bij BlueMovement, onderdeel van de BSH Group, hebben ze een duidelijke missie: mensen onbezorgd laten leven op een groene planeet. Ze strijden voor een schonere wereld en creëren tegelijk meer gemak en vrijheid voor iedereen. Hoe? Je huurt bij BlueMovement huishoudelijke apparatuur van Bosch tegen een laag maandbedrag. Alle apparaten zijn energiezuinig en komen aan het einde van hun levensduur terug bij BlueMovement om onderdelen en grondstoffen te hergebruiken. BlueMovement is in heel Nederland en, vanaf april 2021, ook in Duitsland beschikbaar.