Wat is Tiny Library?

Tiny Library is een abonnement op kwalitatieve baby spullen. Duurzaam en zonder kopzorgen. Je gebruikt ze zolang je ze nodig hebt. Vervolgens gaat het volledig gereinigd door naar de volgende baby.

Tiny Library is bedacht en opgericht door Julie Munneke, 34 jaar. Ze groeide op in Oegstgeest in een fijn gezin waar vader een financiële carrière bij Heineken had en moeder een stichting startte voor palliatieve zorg.

Julie leek met haar studie Economie, master finance en ook nog een opleiding registercontroller, haar vaders voetsporen te volgen. Dat veranderde toen ze kinderen kreeg.

“Je ziet ondernemers vaak een marketing achtergrond hebben, ik vond het leuk om nieuw en circulair businessmodel werkend te krijgen.”

Ze startte haar onderneming vanuit de eigen ervaring. “Ik kreeg 2 zoontjes best dicht op elkaar. En na 2 jaar nog een dochter. Bij de eerste kocht ik nog wel veel 2de hands. Maar wat een gedoe vond ik dat. Op Marktplaats kun je slecht zoeken en het is eigenlijk een heel rottige winkelervaring. Hygiëne vond ik ook wel een dingetje. Je kunt alles wassen natuurlijk maar iets onder de kattenharen is toch niet fijn. Als ik wel wat had gevonden zat ik toch vaak weer half uur in de auto…niet zo duurzaam. Daarnaast ben je als werkende jonge moeder al druk genoeg. Dus daar ontstond het idee om dit slimmer te doen.”

Duurzame babyspullen
Tiny Library

Al die babyspullen gebruik je maar zo kort

Julie vertelt verder; “Ook maatschappelijk is de druk best hoog. Je wordt indirect vaak gewezen op hoe het moet. ‘Je hebt dit allemaal nodig voor je baby anders ben je geen goede moeder’. Maar weet jij veel als je aan kinderen begint. En al helemaal niet wat past bij jou en je baby. Bovendien zijn het nogal wat spullen. Ga je die allemaal kopen en opslaan tot je misschien nog een volgend kind krijgt?

Bottom line is dat je baby spullen gewoon heel kort gebruikt en je schaft vaak dingen aan die je helemaal niet gebruikt. Bij Tiny Library heb je supergoede spullen die je huurt. Bevalt het niet dan ruil je het om. Bevalt het wel dan gebruik je het tot je baby eruit gegroeid is. Daarnaast is het ook nog eens heel duurzaam.

Mensen van mijn leeftijd gaan zitten rekenen of zoeken spullen die ze willen hebben 2de hands. De jongere generatie heeft minder te besteden maar willen ook minder vast zitten. Betalen voor gebruik, weg van bezit, dat gaat groter worden. Kijk naar de swap fiets generatie. Die gaan de komende tijd kinderen krijgen. Daar past mijn model heel goed bij. “

BIO Tiny Library

2020 – Tiny Library gelanceerd, Moeizame start, vooral producenten vonden dit een lastig model en je moet eerst genoeg assortiment hebben.

2021 – Rebranding, iets betere doorstart….Het begint op gang te komen

2022 – Groeifase, Het gaat nu hard met de aanmeldingen. Maar ook groei in meer assortiment, meer merken, betere service en het team groeit! We zitten nu op elk vlak een niveau hoger.

Hoe zet je een circulair businessmodel in de markt?

“Ik wilde een circulair businessmodel werkend krijgen. Het is alleen nog erg haaks op wat we nu doen. Producten worden verkocht met zoveel mogelijk marge. En na de sale is het buiten wat garanties gedaan met de service. Je moet dus producten gaan maken die kwalitatiever zijn en anders in elkaar zitten. Producten die zijn gemaakt voor 3 of meer generaties.

Dat betekent dus minder trendy ontwerp maar een eenvoudige simpele basis. Dan kun je wellicht de trend-items los toevoegen en wisselen. Alles moet vervangen kunnen worden, losse onderdelen besteld en bovendien moet alles goed schoongemaakt kunnen worden”.

Julie werkt met de producenten o.b.v. lease. “Producenten blijven eigenaar en verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product. Ze krijgen een revenue share over het verhuurde. Uiteindelijk verdienen ze 2 keer zoveel over 3 jaar tijd. Gaat het product langer mee dan verdienen ze meer. De voorfinanciering is nog wel een bottleneck. Producenten moeten dit voorfinancieren. Toch kunnen ze ook een langere relatie opbouwen met deze klant. Vervolgproducten kunnen heel gemakkelijk onder de aandacht worden gebracht en wij krijgen super veel feedback over de producten van de gebruikers. Daar zit heel veel waarde”.

Tiny Library
Tiny Library duurzame baby spullen

Wat is nu je grootste uitdaging?

“Het middensegment is het lastigste. Als je echt  maatschappelijk wil zijn wil je ook goedkopere producten opnemen in je assortiment. Hier zou een grote doelgroep voor klaarstaan. Alleen zijn die producten simpelweg niet kwalitatief genoeg”.

Met wie wil jij samenwerken?

“Fysieke presence is belangrijk aan het worden. We hebben een kleine showroom gehad maar dit was tijdens corona dus er kwamen maar weinig mensen.

We willen graag met andere relevante merken in het baby segment een winkel of een popup starten. 2de hands, lease en duurzaam nieuw.

Wij willen sowieso meer samendoen. Potentiele partners kunnen zich dus melden ☺ Ook een baby-keten als partner is interessant voor ons. Mensen willen een kinderwagen toch graag even zien en proberen”.

Kijk voor het aanbod van Tiny Library op hun pagina.

Fotocredits: De foto’s bij dit artikel zijn afkomstig van, en eigendom van, Tiny Library.