De jury riep Cooloo uit tot winnaar in de categorie Beste Duurzame merk en Cay voor de categorie Beste Duurzame Starter. De Houtbroeders werden beste Duurzame Maker en Ubed werd o.b.v de online stemmen én de stemwand op de beurs door het publiek uitgeroepen tot publiekslieveling.
De vt wonen&design beurs is nog in volle gang, maar inmiddels traditie, op de Friends&Familiy night worden de Duurzaam Wonen Awards uitgereikt.
Deze Awards zijn in het leven geroepen om producenten van duurzame woonproducten extra in het zonnetje te zetten. Zij steken immers hun nek uit en zijn vaak voorloper in een sector die qua duurzaamheid nog achterloopt. We zijn in Nederland weliswaar veel met duurzaamheid bezig, maar dit betreft nog vooral de energiezuinigheid van ons huis en er is veel minder aandacht voor de inrichting. Dat is vaak nog een grote blinde vlek.
The Substitute, platform en community voor het duurzame alternatief en tevens organisator van de Duurzaam Wonen Awards, heeft recentelijk laten uitzoeken hoe het zit met ons interieur. En wat blijkt? Ons interieur is vervuilender dan de inhoud van onze kledingkast! Voor een huishouden van 2 personen met 2 kinderen betreft het 1009 KG CO2 per jaar voor het interieur v.s. 650 KG CO2 per jaar voor de kleding van dit gezin.
Speciale Juryvermelding:
Reflower verdient een speciale vermelding. Het merk profileert zich als ‘duurzame bloemenbieb’ en verhuurt kunstbloemen in mooie vazen als alternatief voor de sierteelt.
De meeste verse bloemen zijn niet zo groen als ze lijken. Gekweekt met kunstmest en insecticiden, veel energieverlies in de kas of ingevlogen vanuit het verre buitenland wordt een boeket alweer na een dag of tien weggegooid. Binnen de circulaire economie breekt Reflower een lans voor ‘product as a service’.
Van dit soort innovatieve business modellen ziet de jury er graag meer! Al laat Reflower de jury ook met een paar vragen achter: over de productielocatie China en over de plastics die als grondstof voor de kunstbloemen dienen.
Maar terug naar de Awards. Want hiermee vieren we graag wat er al wél aan duurzaam moois op de markt wordt gebracht! De vakjury, bestaande uit Geert-Jan Smits: ondernemer, oud oprichter van Flinders, mede-eigenaar van RSGA Design en adviseur van en investeerder in duurzame startups; Wisse Trooster: ontwerper en curator voor Isola Design District met een focus op jong talent en duurzaam design; Marije Remigius: oprichter van Circu Leren, waarmee zij interieurontwerpers, architecten, opdrachtgevers en makers ondersteunt om projecten circulair uit te voeren en Jack Meijers: freelance journalist, onder andere voor Eigen Huis & Interieur, beoordeelden de inzendingen.
De Jury heeft beoordeeld op thema’s als grondstoffen en materialen, productielocatie, productieproces, arbeidsomstandigheden, vervoer, levensduurverlenging, bedrijfsvisie en missie, de impact en certificeringen en uiteraard ook het design!
Uit het Juryverslag: “Het is interessant om te zien hoe prille start-ups in transparantie en innovatie vaak het voortouw nemen. Hopelijk prikkelen ze de grotere spelers om in hun voetsporen te treden. De duurzaamheidsagenda zou geen bijvangst of marketingfranje moeten zijn, maar moet centraal staan in de bedrijfsvoering. Want de consument voelt haarfijn aan of het een merk menens is, of dat het aan ‘greenwashing’ doet. De jury dankt alle inzenders die met hun inzendingen laten zien dat op het duurzame pad zitten. Of het nu gaat om een kleine, ambachtelijke eenpitter, een bevlogen MKB’er of een grotere marktpartij: de inzet om het beter te doen helpt ons verder. Wat goed is voor de planeet, is goed voor ons allemaal. Hopelijk inspireren de inzenders, genomineerden en winnaars van dit jaar andere makers, merken en bedrijven om hun bevlogen voorbeeld te volgen.”
De Jury over de winnaars:
Cooloo, beste duurzame merk 2023
Cooloo kiest voor de lokale productie van hoogwaardige designproducten & refurbishment van design klassiekers op basis van lokale afvalstromen. Het merk ontwikkelde een circulaire coatingtechniek op basis van restmaterialen uit o.a. de Brabantse leerindustrie, gerecycled textiel uit Twente en Duitsland, wijnkurken uit de horeca en hergebruikt zachtschuim uit Duitsland, Polen en Hongarije.
De baanbrekende bekleding wordt gebruikt voor nieuwe producten of het verlengen van de levensduur van bestaande producten. Verschillende circulaire strategieën worden gecombineerd met het oog op repair, refurbishment, remanufacturing en recycling. Bovendien bereidt Cooloo in Nederland en België refurbishment hubs voor om groene banen te creëren voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Cooloo wil duurzaam zijn tot in de kern.
Cay, beste duurzame starter 2023
Door het bedenken van circulaire en modulaire keuken- en interieuroplossingen wil Cay de afvalberg reduceren. De ontwerpen Cûli en Pântry worden zoveel mogelijk gereedschaploos en remontabel geproduceerd. Daarvoor ontwikkelde Cay een demontabele houtverbinding die garandeert dat de keukens makkelijk verhuisbaar zijn en aan te passen aan veranderde omstandigheden. Zo’n vijftig verschillende modulaire onderdelen maken talloze keukenontwerpen mogelijk. Alle onderdelen dragen een QR-code met terugkoopgarantie en bijbehorend materiaalpaspoort.
Cay verwerkt spaanplaat van gerecycled hout, FSC gecertificeerde houtsoorten, gerecycled staal en gerecycled PET plastic in hun keuken. Uitgangspunt van het efficiënte productie- en montageproces is hergebruik in plaats van recycling. Binnen de sterk op eenmalig gebruik georiënteerde keukenwereld is dat een verademing.
Houtbroeders, Beste duurzame maker 2023
Ze omschrijven zichzelf als een klein en bewust bedrijf met relatief weinig impact. Maar door resoluut hun eigen koers te volgen, laten de bevlogen Houtbroeders zien dat er een alternatief is voor de grote, dominante merken. Ze breken een lans voor kleinschalige meubelproductie in eigen beheer. Een sympathieke, afwijkende route. Restmaterialen worden hergebruikt. Naar eigen zeggen willen de Houtbroeders ‘de wereld verrijken, niet verarmen.’ Ze ademen en leven het oermateriaal hout. Vanuit liefde voor het ambacht en indrukwekkend veel kennis van lokaal hout werken ze aan degelijke, tijdloze spullen. Door de meubels zo te ontwerpen dat ze naar eigen smaak aangepast kunnen worden ruimen ze de behoefte om die ooit nog eens te vervangen uit de weg en maken ze de erfstukken van de toekomst. Bovendien onderstrepen ze zo de vitaliteit van het meubelmakersvak.
Ubed, Publiekslieveling 2023
Alleen al in Nederland worden jaarlijks meer dan anderhalf miljoen matrassen afgedankt. Ubed wil het afvalprobleem binnen de matrassenindustrie stelselmatig aanpakken. Niet elk onderdeel van een matras slijt even snel. De productie van modulaire matrassen met verwisselbare onderdelen zou garant moeten staan voor substantiële verlenging en zelfs verdubbeling van de levensduur.
In tegenstelling tot veel concurrenten gebruikt Ubed geen vochtgevoelig en lastig recyclebaar schuim maar is de hele matras van de lijm tot aan de hoes gemaakt van recyclebaar polyester en vrij van schadelijke chemicaliën. Ubed werkt uitsluitend met leveranciers die verouderde onderdelen en materiaal terugnemen om opnieuw te verwerken, bijvoorbeeld voor de productie van nieuwe tijken en comfortlagen.